Followers

Friday, December 31, 2010

how to make roses from buttercream

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 2:07 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

How to make buttercream flower icing on cupcakes

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:31 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

gambar kek tempahan..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 11:00 AM 2 ulasan Pautan pada catatan ini
kek butter


kek cheese tiramisu..


kek oren moist..


Blueberi cheese kek.. ising ngan fresh cream..

kek coklat moist...

tiramisu...

tempahan kek coklat moist..


kek coklat moist..


tempahan kek coklat yang pertama..



tiramisu..



tempahan pertama.. cubaan pertama mengicing..


tiramisu..


kek lobak merah


cupcake yg belum di icing..



kek oren moist..


Birthday kek



Birthday kek



Bluebery Cheese Kek


puding buah buahan
kek tiramisu..

kek Marble..

tiramisu..


tiramisu original..

Ni Sifu sifu yang ajar syima buat kek...

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 8:34 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
ni belajar kek slice..




bersama sifu najah..



cikgu yus yang dok sembunyi belakang tu..kek tingkat2 soft fondant lagi..nak oder call syima ya..0195177937


kelas tart..inasaly..tpi sifu lina tak mahu bergambar...


Ni aku belajar buat cupcake.. ni sifu lynn Hassan. jauh ke sungai buluh syima p..nasib baikla mr hubby sudi bawak kan..

ada lagi sifu sifu yang lain yang sya tak ambil gambar..suzana raman, chef zubaidah, chef khairi, chef asma puchong, rani changlun..dah chef chef lain di baking akedemi....


Kelas kak Leeza.. enot artis tu pun belajar jgk. Enot bagi tau dia baru habis shooting gambar hantu.. ceria jugak ada enot,dia tak berenti bercakap sebab nak hilang mengantuk.


Ni sifu syima yang ajar buat kek coklat dan bunga atas kek Coklat tu.. ni la kak Leeza dari Leezahomebakery.. sungguh sungguh kak Leeza ajar yang tudung biru tu kawan syima



Ni sifu yang mula ajar aku buat kek, kek Cheese.. Chef Noraini. Kek ni la yang banyak dapat tempahan. Tq Chef.



Langkah demi langkah untuk buat kek Span

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 2:09 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

Mula-mula masuk telur, gula dan ovellet dalam adunan.. pukul bagi sebati


lepas tu pukul lagi bagi gula tu hancur ye.. dan telur pun kembang..




Jangan lupa pukul lagi.. kalau tidak tak jadi kek span



lepas tu masuk pula tepung.. pukul lagi jangan tak pukul ye..
Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:38 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
langkah seterusnya.. masuk le sikit perasa.. vanilla ke apa apa aje yang kita minat. kek span ni untuk asas kek cheese tiramisu.. tiramisu ala ala koko dan kopi gitu.. jadi perasa kek span ni pun dimasukkan la kopi paste..masuk sikit ye.. jgn banyak pulak nanti pahit tak boleh makan..
lepas tu pukul la lagi bagi sebati..
Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:27 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

masukkan minyak dalam adunan dan pukul lagi..minyak ni minyak jagung ye..atau minyak daisy pun boleh..
Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:19 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
, ni adunan kek span yang dah siap di pukul.. ingat pukul sampai dia orang mesra, sebati dan sepakat, kalau tak sepakat pukul lagi sampai sepakat dan kental gitu. dalam ni ada.. tepung, gula, ovellet, minyak, telur air sikit.. kiranya semuanya dah mesra ni.. kalau tidak tak jadi kek tau.. biar berbirat badan diaorang kena pukul...
Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:10 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
untuk buat kek span.. langkah seterusnya, masukkan adunan tu dalam loyang utk dibakar. loyang ni 9 inci.

Monday, December 27, 2010

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 10:01 PM 1 ulasan Pautan pada catatan ini
ni.. kek span yang telah siap dibakar.. basic cheese kek..
kek ni baru masak.. sedang diterbalikkan.

Saturday, December 25, 2010

Kek Cheese Tiramisu..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:16 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
Anak ku yg berumur 11 tahun tu icing sendiri.. design pun dia buat sendiri tu..comot sikit le..

anak ku cuba buat dekor..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:12 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

kek ni anak syima buat hiasan..nama anak syima aufa, dekornya yakin boleh..5 A upsr ..(2011)

kek Cheese Tiramisu adik punya..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 12:54 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini


Semalam anak ku yang bongsu darjah 5 merengek menangis.. nak suruh aku buat kek tiramisu..disebabkan dah terlalu letih.. balik kerja kemarin dah pukul 6 baru sampai rumah. lepas tu dok kira nak pi hantar kek tiramisu kat padang serai, kedah ada order.. dah terlampau letih sangat.. aku rejek la permintaan anak aku tu.. nasib baik la kek order tu dah ku buat semalam.. cuma balik kerja nak icing sj.. supaya lagi sedap.. icing dgn fresh cream lagi..





Balik hantar kek order tu dia menangis lagi nak kek..mata pun dah tak larat nak buka tapi aku buat jugak la..gambar atas tu.. kek tiramisu yg ku buat utk anak ku .. icing tu anak aku buat sendiri..comot comot sikit..gambar tu dia yang ambik .. percubaan pertama tu..sekejap ja kek tu dah habis.. tak sampai sehari.. tiramisu memang la sedap.. mewah rasa kopi, cheese, freshcream.. nyum nyum.. bestnya.. tak rugi aku buat.. kejap di habis dimakan anak ku..

cup cake ku..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 12:35 AM 0 ulasan Pautan pada catatan ini
nak order.. boleh aje..sedap ni..

Friday, December 24, 2010

Indahnya kejadian mu Ya Allah..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 1:35 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini

selain membuat kek.. kegemaran ku.. melihat langit.. aku paling suka kalau ada warna dilangit..bagi ku.. bila ku pandang ke langit.. ada warna warni kat langit tu.. aku jadi terpaku dan meyakinkan aku tentang kebesaran Allah.. ni semua aku ambik gambar atas highway ke utara.. maklum aku tiap tiap pagi terpaksa drive ke pejabat.. kerana aku duduk di Seberang Perai Utara, dan pejabat ku pula di Alor Setar kedah.. sambil drive tu aku selalu tengok ke langit.. aku teruja kalau tengok ada warna kat langit.. aku jatuh hati la..



indah kejadian mu Ya Allah...aku terpaku


bagi ku tak ada kata kata yang dapat ku lafazkan betapa hebatnya pencipta langit ini..


sanggup aku berhenti kan kereta pagi pagi atas highway untuk ku ambik gambar ni..







Aku sujud dengan kebesaran mu Ya Allah...gambar dirakam ketika perjalanan ke pjbt..

cup kek ku...

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 12:44 PM 0 ulasan Pautan pada catatan ini


berjalan beriringan..hapuskan duka.. nak order tel aje..