Followers

Tuesday, January 29, 2013

jenguk sekejap walaupun malas nak tulis..

Dicatat oleh SyimahomemadeCakes at 9:42 PM
Assalamualaikum..malam ni 29.1,2013..lepak lepak sekejap bukak blog ni apa kita nak kongsi haa..okey la kita tengok apom balik yang kak syima buat nak x. hari ahad lalu kak syima buat apom balik utk sarapan pagi..sebelum ni kak syima dah buat ikut resepi ni..memang sedap dan jadi. sebelum tu ada juga kak syima cuba buat ikut resepi apom balik dlm satu ruangan resepi di intenet,,tapi tak sedap..resepi ni lagi sedap..kalau nak tau resepi ni dari chef hanieliza tu..minta kebenaran kak liza untuk kongsikan resepi ni..cepat cepat copy..
 
 
Resepi apom  balik/apam balik
 
Bahan A
 
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
4 sudu teh serbuk penaik(ksyima bubuh 2 sudu sj)
1/2 sudu teh garam
 
Bahan B
 
2 cwn susu segar
(atau 1 cwn susu cair tambah 1 cwn air)
1/2 cwn minyak
2 biji telur
 
Bahan C
 
1 cwn jagung cream
Ksyima tambah..susu pekat dan sikit buttercup~utk masuk dlm apam sebelum lipat
 
Cara membuat
 
1. Gaulkn semua bhn A dlm mangkuk
2. Masuk semua bahan B dan kacau rata
3. Panaskan kuali non stick dan sendukkan adunan
4. biarkan adunan 3 suku masak,, letak la jagung krim, kacang ka..ikut kesukaan.. lipat dan hidangkan..selamat mencuba..

mai kita tengok bahan bahannya..
 

 
 
ni tepung gandum
 
 
gula
 
jangan  tak tau ni baking powder..bubuh jgk
 
 
fresh milk
 
telur

 
 
 
Adunan yang di campur semua..jadi mcm ni..(nak blender pun boleh senang
sikit,,),,adunan  ni jgn berketul

 
tak brapa gemuk sebab kak syima guna senduk kecil..dan masa ni jagung cream dah nak habis..apom balik last..

 
inilah rupanya..try la,,boleh jamu anak n suami..

 


 
 

0 ulasan: